Bilarna och miljön.
Det är underbart komfortabelt att sitta skönt och fara fram i stan, och själv vara herre över sin situation. Att öka hastigheten ibland och stänka ner några som är helt dygnsura efter att ha traskat kring i den välsaltade vintermodden.
Jag kan således förstå de som tycker om bilar och detta till den grad att de inte alls bekymrar sig för de externa effekterna av bilåkandet. Det är inte deras sak, anser de, att värna om miljön eller våra barns framtid. Låt oss få åka bekvämt i våra stora bilar!
Jag när vissa förhoppningar om att försöket med trängselavgifter här i Stockholm ska ge positivt resultat. Framför allt skulle jag vilja ha mindre trafik på Odengatan och Sveavägen!!!
Men viss pessimism är nog befogad. Tror för min del inte att biltrafiken minskar så mycket att det märks. Men jag hoppas. Hoppas på att det sen ändå blir ett 'rätt' valresultat så trängselavgifterna stannar i vackra stad och inte blir en parentes. Hoppas politikerna är mer modiga framdeles. Allt är emellertid bara fromma förhoppningar.
Jag anser att avgiften nu är alltför lågt satt. De flesta kommer att köra bil alldeles som tidigare och häva ur sig sina, vid det här laget välbekanta, hat-tirader om att det bara är fråga om en extrabeskattning av bilisterna ('vi betalar alldeles för mycket redan - fotgängare och cyklister borde i stället sättas åt eller helt elimineras'.
Den som lever får se. Jag tror nog i alla fall att det måste bli mindre bilåkande och dyrare bilåkande i närmsta framtiden. Men det är en svår situation när man först gett miljoner människor bilen och sen försöker ta ifrån dem denna 'rättighet' att fritt susa fram. Det är alltid så att den enskilde bortser från hur hans leverne påverkar resten av mänskligheten.
Avslutningsvis: Det skulle glädja mig och många andra stockholmare om försöket blev så lyckat att det blir permanent. Nyårsafton 2005 Ejnar Ekström.
Saturday, December 31, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment